fbpx

Näin hyödyt tasapainosi harjoittamisesta


1. Toimivampi arki


Jokapäiväiset toimet kenkien sitomisesta ulkoiluun, pyöräilyyn ja vaativampiin suorituksiin, kuten voimakkaaseen ja hallittuun golf-lyöntiin vaativat hyvää tasapainoa ja kehonhallintaa.


2. Ikääntymisen vaikutusten hidastaminen


Muistatko, miten itsestään selvältä hyvä tasapaino ja liikkuminen aiemmin tuntui? Eihän sitä edes tullut ajatelleeksi. Sen säilyminen ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Mitä enemmän istumme ja ikäännymme, sitä enemmän meidän täytyy kiinnittää huomiota kehomme ja aivojemme harjoittamiseen. Kehitimme sinulle Balansen tätä varten.


3. Suorituskykysi lisääntyminen


Balanse-harjoittelu ei rajoitu pelkästään tasapainosi palauttamiseen ja kehittämiseen, vaan se harjoittaa tasapainon lisäksi myös  liikkuvuuttasi, lihaskuntoasi ja koordinaatiotasi - joita voi olla vaikea harjoittaa ilman hyvää tasapainoa.


Kun teet harjoituksia vähintään 10 minuuttia vähintään kolme kertaa viikossa, taitosi alkavat selkeästi kehittyä noin kuukaudessa. Harjoittelua on tärkeää jatkaa säännöllisesti, jotta kehosi tasapaino ja toimintakyky pysyvät yllä.


Mihin Balanse on suunniteltu ja mitä sillä saavutetaan?


Balanse opettaa käyttämään ja kehittämään kehoasi kokonaisuutena, mitä esimerkiksi useimmat kuntosaliohjelmat eivät tee. Tasapainolla tarkoitamme myös vastakkaisten ja toisiaan tukevien lihasryhmien välistä balanssia, sekä liikunnan tuottamaa eri aivoalueiden välistä tasapainoa. Liikunta onkin tutkimusten mukaan erinomainen keino vähentää stressiä ja ahdistusta, sekä riskiä sairastua muistisairauksiin.


Katso alta mitä ominaisuuksia Balanse kehittää ja miksi

Tasapaino


Tasapaino on Balansessa ensimmäinen fyysinen ominaisuutesi, mitä lähdemme parantamaan. Ohjelma tähtää siihen, että saat vähintään yhtä hyvän ja jopa paremman tasapainon, mitä sinulla on koskaan ollut. Kun saavutat paremman tasapainon, varmuutesi liikkua ja toimia päivittäisissä askareissasi kehittyy. Riski liukastumisiin ja kaatumisiin pienenee, joten voit nauttia elämästäsi ja liikkumisesta enemmän ja monipuolisemmin kaikkina vuodenaikoina!

Tiesitkö että...


• Yli 90 % lonkkamurtumista syntyy kaatumisten seurauksena

• Yhden kaatumistapaturman kustannukset ovat keskimäärin 6000 €


Lähde: Punainen risti

Notkeus ja liikkuvuus


Liikkuvuus ei tarkoita pelkästään lihastesi venyvyyttä, vaan kykyä tuottaa voimaa ja liikettä niveltesi ja lihastesi koko liikelaajuudella, käyttäen kehoasi kokonaisuutena. Hyvä liikkuvuus mahdollistaa monipuolisemman liikevalikoiman kenkien sitomisesta tikkaiden kiipeämiseen, puutarhatöihin ja vaikka pallopelien pelaamiseen. Laajat liikelaajuudet myös ehkäisevät nivelten yksipuolista kuormittumista ja lihasten venähdyksiä ja jumeja.

Tiesitkö että...


• Liikuntaharjoittelu on tärkein kotona asuvien iäkkäiden kaatumisten ehkäisykeino

• Joka kolmas yli 65-vuotias ja joka toinen yli 80-vuotias kaatuu vähintään kerran vuodessa.


Lähde: UKK-instituutti

Ketteryys ja koordinaatio


Ketteryydessä yhdistyy hyvä tasapaino ja liikkuvuus. Ketteryyttä on myös hyvä koordinaatio, eli aivojen, silmien ja lihasten yhteistyö tarkkuutta vaativissa toiminnoissa, kuten luonnossa liikkuminen, tanssiminen tai vaikka löylyveden heitto. Balansen harjoitukset antavat sinulle tarkkuutta ja reagointikykyä liikkumisessa. Käytkö koiran kanssa lenkillä tai touhuatko lasten tai lastenlasten kanssa? Kalastatko tai pelaatko pallopelejä? Liikutko luonnossa? Näissä aktiviteeteissa ketteryys ja koordinaatio tulee usein tarpeeseen!

Tiesitkö että...


Liikunta edistää aivosolujen toimintaa ja uusiutumista.


Lähde: Aivoliitto

Lihaskunto ja voima


Hyvä lihaskunto auttaa meitä suoriutumaan paremmin jokapäiväisistä askareistamme ja pitää meidät terveempänä. Toimivat ja vahvat lihakset pitävät ryhtiä yllä, suojelevat niveliä ja luita, sekä pitävät aineenvaihdunnan vilkkaampana. Balansen voimaharjoitukset on suunniteltu siten, että ne tuovat apua liikkumiseen, vaikka kärsisit nivelrikosta tai selkäkivuista. 

Tiesitkö että...


Urheiluvammojen riski pienenee lähes 40 prosenttia, kun lajiharjoitteluun yhdistää voima- ja tasapainoharjoituksia.


Lähde: Hyvä terveys

>